fredag 17 februari 2017

Flashfall - Jenny Moyer

Titel: Flashfall
Författare: Jenny Moyer
Serie: Flashfall #1
Sidor: 342

Orion is a Subpar, expected to mine the tunnels of Outpost Five, near the deadly flash curtain. For generations, her people have chased cirium—the only element that can shield humanity from the curtain’s radioactive particles. She and her caving partner, Dram work the most treacherous tunnel, fighting past flash bats and tunnel gulls, in hopes of mining enough cirium to earn their way into the protected city.

But when newcomers arrive at Outpost Five, Orion uncovers disturbing revelations that make her question everything she thought she knew about life on both sides of the cirium shield. As conditions at the outpost grow increasingly dangerous, it’s up to Orion to forge a way past the flashfall, beyond all boundaries, beyond the world as she knows it.
 


Flashfall är en sådan där bok som jag velat läsa sedan jag först hörde talas om den. Förväntningarna var höga, och boken levde absolut upp till dessa.

Handlingen är riktigt spännande. Den påminner mig lite om Pierce Browns Red Rising (Rött uppror), kanske allra helst för att även här finns det ett speciellt folk som jobbar i gruvor. Men samtidigt skiljer den sig från mängden, och jag var väldigt förtjust i blandningen av scifi och magi. Det är ett högt tempo, och mycket hinner hända. Plus också för de ytterst obehagliga olika sorters djur som fanns med. Intressant att se vad strålning kan göra, liksom.

Huvudkaraktären Orion är vansinnigt modig och väldigt smart. Jag fastande genast för hennes kämparglöd och hon förgyllde helt klart läsningen. Jag tyckte dessutom om Dram, även om jag önskat att man fått lära känna honom bättre. Relationen mellan de båda var väldigt fin, och jag gillar att det redan fanns ett så starkt band mellan dem när jag påbörjade läsningen.

Flashfall var både actionfylld och spännande. Med en väldigt intressant värld, och en oerhört härlig huvudkaraktär så är det inte konstigt att jag redan längtar efter uppföljaren. Rekommenderas gärna.
 

8 / 10 

2 kommentarer:

  1. I'm so glad Flashfall lived up to your expectations! I simply adored this book, and I'm DYING to get my hands on the sequel. Fabulous review! :D

    Brittany @ Brittany's Book Rambles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flashfall was great, I can't wait to read the sequel. I hope we both love it! :)

      Radera